محتمل‌ترین سناریوی واکنشی اسرائیل چیست؟ | تل‌ آویو چه پیامی از متحدانش گرفته است؟

محتمل‌ترین سناریوی واکنشی اسرائیل چیست؟ | تل‌ آویو چه پیامی از متحدانش گرفته است؟

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با تاکید بر اینکه برای تحلیل واکنش احتمالی رژیم‌صهیونیستی

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با تاکید بر اینکه برای تحلیل واکنش احتمالی رژیم‌صهیونیستی به عملیات «وعده صادق» ایران، پیش از هر چیز باید دید قصد تل‌آویو از هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق چه بوده است، اظهارکرد: اسرائیلی‌ها پس‌ از عملیات «طوفان‌الاقصی» ضربات حیثیتی، امنیتی و اطلاعاتی گسترده‌ای متحمل شدند و کوشیدند با پیگیری ۲ هدف عمده «نابودی حماس» و «آزاد کردن زندانیان خود»، حیثیت ازدست‌رفته‌شان را احیا کنند.

رامین مهمانپرست با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها با وجود نسل‌کشی گسترده در غزه و حمایت بی‌شائبه دولت‌های غربی، در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند، افزود: اگرچه تل‌آویو طی بیش از ۶ ماه گذشته حمایت بی‌شائبه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را داشته، اما عدم تحقق اهداف‌شان، آنها را در وضعیت بغرنجی قرار داده‌است.

وی با بیان اینکه تحولات ماه‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی حیثیت صهیونیست‌ها را زیرسئوال برده‌است، ادامه داد: اکنون صهیونیست‌ها دیگر در داخل مرزهای خود امنیت ندارند.

بحران‌های چندوجهی رژیم صهیونیستی

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی از یک‌سو با چالش‌های اقتصادی مواجه شده و ازسوی دیگر با بحران‌های امنیتی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و در داخل شاهد ناامنی‌های گسترده‌ای هستند. صهیونیست‌ها به درگیری فرسایشی عادت ندارند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی ازنظر حیثیتی ضربات سختی از جبهه مقاومت دریافت کرده‌است، ادامه داد: ازسوی دیگر عملا صحنه نبرد به داخل سرزمین‌های اشغالی کشیده شده و حملات جبهه مقاومت، امنیت این رژیم را با بحران مواجه کرده‌است.

وی با بیان اینکه درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی هزینه‌های اقتصادی سنگینی هم برای تل‌آویو به همراه داشته است، افزود: حوزه تجارت دریایی اسرائیل از بخش‌هایی است که صدمات قابل‌توجهی متحمل شده‌است.

تلاش برای تغییر صحنه درگیری

رئیس شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی گفت: درچنین شرایطی تصمیم‌سازان رژیم‌صهیونیستی تلاش کردند با حمله به ساختمان کنسولگری ایران، صحنه درگیری را تغییر دهند و حامیان غربی خود را به عرصه رو در رویی با ایران بکشانند.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه این اقدام صهیونیست‌ها با پاسخ قاطع ایران مواجه شد، عنوان کرد: گنبدآهنین هم نتوانست مانع اصابت موشک‌های ایران به اهداف نظامی تعیین شده، شود. به‌دنبال این تحولات، اکنون رژیم صهیونیستی در وضعیت بغرنجی گرفتار شده است.

وی ادامه داد: آنها از یک‌سو متحمل ضربه حیثیتی سنگین‌تری شده‌اند و ازسوی دیگر، از محکوم کردن جمهوری‌اسلامی در شورای‌امنیت سازمان‌ملل ناکام مانده‌اند.

سناریوی محتمل صهیونیست‌ها

مهمانپرست تصریح کرد: با توجه به اینکه عملیات «وعده صادق» ضربه حیثیتی سنگینی برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود، ادعا کردند می‌خواهند پاسخ ایران را بدهند، اما اکنون تل‌آویو متوجه شده حامیانش آمادگی همراهی با این رژیم در اقدامی تلافی‌جویانه علیه ایران را ندارند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی است که صهیونیست‌ها به رجزخوانی روی آورده‌اند و ادعاهای مختلفی را در این زمینه مطرح می‌کنند. براساس آخرین تحولات، سناریوی «حمله به اهدافی خارج از مرزهای ایران» محتمل‌تر به نظر می‌رسد. این گزینه یک پیام روشن دارد؛ اینکه صهیونیست‌ها می‌خواهند حفظ آبرو کنند.